Psychosomatische fysiotherapie in Assen

Heb je zoveel spanningen en stress dat het je leven negatief beïnvloedt? Je bent vaak moe en hebt veel hoofdpijn, rugpijn, buikpijn of andere lichamelijke klachten. Vaak heb je zelf niet eens direct door dat je klachten te maken hebben met stress. We staan er meestal namelijk niet bij stil, maar dit heeft een grote invloed op je lichaam. En dan is psychosomatische fysiotherapie een uitkomst, waar wij in onze praktijk in Assen alles over weten.

Wat is psychosomatische fysiotherapie?

Fysiotherapie bij stress? Dat is misschien wel het laatste waar je aan denkt. Maar lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vaak heeft je lichaam veel eerder door dat je stress hebt dan je hoofd. Niet gek dus, dat je niet direct inziet dat er iets niet helemaal goed gaat in je leven. Daarom laat je lichaam het aan je zien. Je krijgt bijvoorbeeld last van vermoeidheidsklachten, nek-, rug- of hoofdpijn, problemen met je ademhaling, duizeligheid, spierpijn of hartkloppingen. Het is je lichaam dat zegt: zo kan het niet langer.

Je lichamelijke klachten laten je zien dat de verhouding tussen je belastbaarheid en de belasting waar je mee te maken hebt, verstoord is. Je moet meer dragen dan je eigenlijk aankunt. Misschien was deze verhouding altijd prima in balans. Maar door bepaalde omstandigheden in je leven kan je belastbaarheid dalen of de belasting juist groter worden. En dan ontstaat er overbelasting. Dat kan je zó uit evenwicht brengen dat je stress ervaart of zelfs in een burn-out terechtkomt.

Zo werkt psychosomatische fysiotherapie

Bij psychosomatische fysiotherapie kijken we naar jou als geheel. We nemen je lichamelijke klachten als uitgangspunt, maar dat is niet het enige waar we ons op richten. We kijken juist ook naar de rest van je leven. Wat speelt er allemaal? Hoe ga je om met stress? Zo zoeken we de relatie tussen je lichamelijke klachten en je psychische en sociale omstandigheden. Want als we alleen naar je lichamelijke klachten kijken, lossen we ze niet op. Het gaat om de onderliggende oorzaak.

Om die oorzaak te vinden, beginnen we je behandeling met een intake. We brengen je klachten in kaart en kijken hoe ze je belemmeren in je dagelijks leven. We onderzoeken ook waar je in het dagelijks leven overbelasting ervaart. Tijdens de behandeling leer je te luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft. Je wordt je daardoor meer bewust van je lichaam. Je leert ook hoe je lichaam werkt, hoe je ontspant en hoe beweging je helpt bij stress en bij pijnklachten.

Een leven in balans

We zoeken tijdens je behandeling samen naar wat je nodig hebt om meer balans in je leven te krijgen. Om dit te bereiken werken we nauw samen met huisartsen, praktijkondersteuners (POH) en met de geestelijke gezondheidszorg. Daarmee bieden we jou de beste en meest complete zorg.

Door de begeleiding die je krijgt met psychosomatische fysiotherapie luister je beter naar je lichaam zodat je steeds beter weet hoe groot je belastbaarheid is. Daardoor leer je beter om je grenzen aan te voelen én aan te geven. Zo ontstaat er weer balans tussen spanning en ontspanning. Je klachten verminderen of verdwijnen zelfs helemaal. Je hebt meer energie, je zit lekkerder in je vel en je weet wat je zelf kunt doen om in balans te komen én te blijven.

Maak een afspraak voor psychosomatische fysiotherapie in Assen

Wil je meer balans in je leven? Beter leren omgaan met stress? Samen zorgen we ervoor dat jij je weer goed in je vel voelt. Plan gelijk online een intakegesprek in bij onze psychosomatische fysiotherapeut in een van onze vestigingen in Assen.

???? klik hier om te chatten