Een hardloopblessure opgelopen? Graag helpen we je om weer klachtenvrij te kunnen hardlopen.

Hardlopen en blessures

Hardlopen is een van de meest populaire sporten in Nederland en het is een nog steeds groeiende sport. Want in het afgelopen jaar ontdekten veel mensen hardlopen als een goed alternatief om gezond en fit door de corona crisis heen te komen. De groei van het aantal hardlopers heeft helaas ook een keerzijde: meer blessures. Hardloopblessures kunnen lang aanhouden en regelmatig terugkeren waardoor het hervatten van hardlopen soms erg frustrerend kan zijn.

De meest voorkomende hardloopblessures en hoe herken je ze?

Hieronder zie je de meest voorkomende hardloopblessures met een korte beschrijving  t.a.v. de herkenbare klachten (symptomen).

  1. Lopersknie (iliotibialis klachten): De lopersknie kenmerkt zich vaak door een stekende pijn aan de buitenzijde van de knie tijdens en/of na het hardlopen.
  2. Knieschijfklachten (patellofemoraal pijnsyndroom): Het patellofemoraal pijnsyndroom is meestal te herkennen aan een pijn aan de voorzijde van de knie (rondom de knieschijf). De klachten treden (naast hardlopen) ook vaak op tijdens fietsen, hurken, traplopen of zitten met gebogen knieën.
  3. Scheenbeenklachten (mediaal tibiaal stress syndroom, shin splints): je herkent ze aan een stekende pijn aan het scheenbeen (onderste deel van het scheenbeen en meestal aan de binnenzijde)
  4. Achillespeesklachten (achillespees tendinopathie): je kan achillespeesklachten herkennen door pijn en verdikking aan de achillespees net boven de hiel. Ook pijn en stijfheid in de morgen is vaak aanwezig. 
  5. Hielspoor (fasciitis plantaris): je herkent ze aan een stekende pijn aan de onderzijde van de voet (richting de hiel) tijdens het lopen of staan.c

Kennis en ervaring op het gebied van hardloopblessures

Afgelopen jaren heb heeft onze collega Mark specifiek ervaring opgedaan met behandeling van hardloopblessures binnen onze praktijk. Hij heeft hardlopers begeleid naar het weer kunnen hardlopen zonder klachten. Hierbij maakt hij gebruik van een gedegen opbouw in trainingsbelasting, hardlooptechniek training en specifieke spierversterkende en stabiliserende oefeningen t.b.v. het hardlopen. Dit is een uitdagend en intensief proces waarbij het uiteindelijk doel is zonder klachten het hardlopen te hervatten. Het is gaaf als dit weer lukt!
Mark is zelf ook gepassioneerd hardloper en heeft ook wel eens te maken gehad met blessures. Hij heeft gemerkt dat het frustrerend is als je niet kunt hardlopen, omdat het een zo’n heerlijke uitlaatklep is en het je energie geeft! 

Heb je een hardloopblessure opgelopen?

Heb je een hardloopblessure opgelopen en wil je graag weten wat je eraan kunt doen? Heb je het hardlopen opnieuw moeten stoppen omdat die hardnekkige blessure weer opspeelt? Ben je onzeker om het hardlopen weer op te pakken na een blessure? 

Graag helpen we je op weg om het hardlopen weer klachtenvrij te kunnen hervatten. Neem contact op met de praktijk voor onderzoek van je klachten en /of begeleiding bij het herstel na hardloopblessure.