Beweegprogramma’s 2018

Ook in 2018 bieden wij diverse beweegprogramma’s aan. Deze beweegprogramma’s geven u meer controle op bewegen en geven u inzicht op de invloed van bewegen op uw gezondheid. Binnen onze praktijk zijn er specifieke programma’s voor:
– mensen met diabetes mellitus,
– mensen met overgewicht,
– mensen met fibromyalgie (reumatische klachten)
– mensen hart en vaatklachten inclusief etalagebenen.
Met zorgverzekeraar Zilveren Kruis heeft onze praktijk een afspraak dat deze programma’s zijn te volgen zonder aanspraak op uw aanvullende verzekering (excl. intake/outtake)
Kijk vooral op de website voor meer informatie.

Samenoud en kick-Off Seniorfit

Op 7 november hebben wij deelgenomen aan Samenoud. Samenoud is een module opgezet door het UMCG dat zich richt op thuiswonende ouderen. Tijdens deze ochtend is ingespeeld op gezonde voeding en goed bewegen. Tegelijkertijd hebben wij de kick-Off gehad van de Seniorfit. Dit is een gespecialiseerd oefenprogramma gericht op de ouder wordende mens. Meer informatie hierover kunt u vinden op onze website (www.fysiovanderknaappostmus.nl). Aanmelden kan telefonisch (0592-354151) of e-mail (info@fysiovanderknaappostmus.nl). Hier onder een aantal sfeer foto’s van gisterochtend.

 

 

 

Heidy in Assercourant: Fitheid voorkomt vallen

gepubliceerd:
Assen – Vallen is de meest voorkomende oorzaak van letsel door ongevallen bij ouderen, zo wijzen recente cijfers uit. En aangezien ouderen steeds langer zelfstandig wonen, is het zoveel mogelijk voorkomen van vallen heel belangrijk geworden.

 

  • Heidy Veltman: 'Blijf bewegen en eet gezond.' - © Robbert Willemsen
    Heidy Veltman: ‘Blijf bewegen en eet gezond.’ – © Robbert Willemsen

Van der Knaap en Postmus Fysiotherapeuten starten in november daarom met Senior Fit Assen, waarbij een groep ouderen onder begeleiding in de oefenruimte van Messchenstaete wordt gewerkt aan een algehele verbetering van de fitheid, om onder meer vallen tegen te gaan.

Fysiotherapeut Heidy Veltman leidt die sessies. ‘We werken via oefeningen en apparaten aan coördinatie, balans, kracht en conditie. Factoren waar we direct invloed op hebben en die preventief werken om vallen tegen te gaan. Zo is een van de oefeningen simpelweg opstaan uit een stoel, om de beenspieren sterk te houden.’

Veltman kijkt daarbij ook specifiek naar de kracht in het scheenbeen, die bepaalt of iemand nog een juiste stapbeweging kan maken. ‘Je ziet oudere mensen vaak niet meer stappen, maar schuifelen. En dat kan gevaarlijk zijn bij drempels, vloerkleden en uitstekende stoeptegels.’

Een andere veel voorkomende ‘val-oorzaak’ is het te ver overhellen. ‘Als mensen naar iets reiken bijvoorbeeld. Staan ze dan niet goed, hellen ze regelmatig over het kritieke balanspunt heen en vallen. En denk erom: als een oudere valt, gaan ze vaak ook hard neer omdat het reactievermogen om een val te voorkomen via bijvoorbeeld een snelle zijstap ook achteruit gaat met de jaren.’

Daarnaast kunnen ook een gebrekkig zicht of medicatie ten grondslag liggen aan een valpartij. Veltman: ‘Als ik dat merk, schakel ik partijen in als familie, mantelzorgers en/of een arts om daar eens naar te kijken. Tevens wordt gelet op voeding, want sommige ouderen eten te weinig en zijn ondervoed. En dat kan natuurlijk ook van invloed zijn op kracht en balans.’

Het geheim van gezond oud worden? Veltman: ‘Dat is eigenlijk simpel. Blijf bewegen! Leid een actief leven en beweeg zo’n 150 minuten per week met verhoogde hartslag. En gezond eten, dat helpt ook om het lichaam gezond en fit te houden. Een gezonde levensstijl dus.’

Wat eveneens van invloed kan zijn bij (dis)balans in iemands leven: de mentale gesteldheid. ‘Ouderen die eenzaam zijn, zijn kwetsbaarder. Ze staan zowel geestelijk als lichamelijk stil en zijn dan in meerdere opzichten sneller uit balans. Vandaar dat sociale contacten – en daarbinnen uiteraard het liefst met bewegen zoals wandelen of zwemmen – ook van groot belang zijn.’

Al met al, besluit Veltman, kan deelname aan Senior Fit ouderen enorm helpen. ‘Als  je weet dat 1 op de 3 thuiswonende ouderen minstens 1 maal per jaar valt, en dat tien procent daardoor een blessure oploopt waarvan vijf procent een botbreuk is… Dan snap je dat goed oefenen gewoon noodzakelijk is. En het geeft zelfvertrouwen, je kunt letterlijk weer meer vertrouwen op je lichaam. Wie niet meer zo krampachtig loopt door de angst om te vallen, beweegt automatisch beter, natuurlijker, waardoor het risico op vallen een stuk kleiner wordt.’

Ouderen die vragen hebben over lichamelijke klachten of blessures of willen weten hoe ze zo fit mogelijk blijven, kunnen elke maandag tussen 12.00 en 12.30 uur gratis en zonder afspraak terecht bij Van der Knaap & Postmus Fysiotherapeuten, locatie Messchenstaete.

Voor meer informatie: www.fysiovanderknaappostmus.nl of bel: 0592 354151.